Lydnadsnördarna fixa Vallhundsprovet!

I helgen har vi varit på vallhundsprov jag och Greta!Tänkte först hoppa över valhundsprovet och gå direkt på IK1 men sen tänkte jag att det kan ju faktiskt va kul att ha den där stämpeln som godkända vallhundar får i stamtavlan.

Vi har tränat rätt intensivt de senaste 2 månaderna och innan dess har vi inte vallat sedan hon var unghund.Så mycket av tiden vi haft har gått till för att hitta djurkänslan/känna kontrollen och inte dras med i djurens fart.Och att se till att hon faktiskt lyssnar på mina anvisningar och tar det lugnt även om det ibland går mot hennes egna önskemål.En rolig effekt av vallningen är att Greta blivit betydligt mer samarbetsvillig och fokuserad även till vardags,ja även i tävlingslydnaden.


Första dagen vi gick,och även den dagen då vi blev godkända,så förlorade vi alldeles för mycket poäng pga jag gick in och styrde med massa kommandon istället för att låta Greta jobba.Vi fick aldrig riktigt kontroll på djuren så det gick hattigt och okontrollerat till.Vi blev godkända precis på håret men igentligen är det en runda jag helst vill glömma!=oD

Körde även dag två, då vi redan betalt in anmälningsavgiften ,och denna gång gick jag in för att låta Greta jobba/ta mer ansvar för djuren istället för att jag skulle köra runt henne med för mycket lydnad(mer än att säga åt henne att lugna sig) Dag två hade djuren betydligt större drag (även om det inte direkt va nå omöjliga får) så hundarna va tvunga att verkligen tag i dem för att klara av banan i lugn takt och framförallt fållan som idag gav rejäla utmaningar även till de mer erfarna förarna och hundarna!Skicka iväg Greta på hämtat och lät henne stanna där HON tyckte va bäst och vips så vart både utgång,upptag och fösningen till mig precis som de brukar va ”hemmavid”!Jag hade en helt annan hund med mig även på resten av banan!Så jäkla kul att få revansch för dagen innan även om vi även dag två gjorde endel missar pga jag inte riktigt lärt mig läsa fåren.

Nu ser vi fram emot våren då vi förhoppningsvis ska jobba oss mot att ta oss ut på lite IK1 tävlingar.Känner just nu att jag är helt fast i vallningen,men tiden får utvisa vart det bär med min redan 4 åriga hund som precis blivit startad på riktigt i vallningen.Men kul har vi iallafall!Älskar att va nybörjare och få lära mig så sjukt mycket saker varje gång vi tränar!

Kommentera

