Vi tränar på!

Jag och Greta fortsätter att simma runt i vallningsträsket.Det är otroligt tacksamt att ha en hund som är så cool att hon går med på allt hennes matte hittat på.

Vi har hunnit avhandlat två tvådagarskurser för en instruktör som jag verkligen klickat med (ja hur viktigt är inte det oavsett gren?!) och den människan har fått fram massor med bra saker ur både mig och Greta som gör att peppen bara växer.Just nu är prio ett att jag försöker att stötta Greta till att få ännu bättre självförtroende i vallningen.Jag har gärna dragit i handbromsen när hon varit för snabb när vi tränat(ja även i lydanden!) ,eftersom jag känt att jag tappat kontrollen när farten har varit för hög för mig att hinna med.(ja oj vad fruktansvärt om hunden drar en vid näsan och går ”ur hand”!?Greta är ju knappast nån mördarmaskin i vallhagen liksom…..nåja jag lär så länge jag lever) Det har iallafall gjort att Greta nu blivit lite osäker i situationer där jag faktiskt vill att hon ska ta i och ”skynda sig”…ett jäkla dumt misstag!

Hur mycket kan man igentligen  få ur en lydnadshund på snart 5 år (hon fyller år om en vecka ) som bara strövallat tidigare?Ja det får väl tiden helt enkelt utvisa.Eftersom vi inte har några egna djur så är vi beroende av andras givmildhet att låta oss träna på deras djur(framförallt min vän här i stan!) ,något som man såklart inte kan ta för givet.Men så länge det finns träningsmöjligheter så kommer vi gladerligen åka för att få till så mycket kvalitativ träning som möjligt.En rolig bisak av vallningen är att vi lärt känna ännu mer hundfolk och jag tackar ödmjukast för alla er som står ut med alla mina frågor.Extra kul är att min träningskamrat i vallningen också kommit igång igen på riktigt så vi peppar varann till ännu mer kvalitativ träning!

Med vinterns antågande så blir såklart träningsmöjligheterna lite mer begränsade.Men då passar vi istället på att träna lite kluriga balansövningar,visselsignaler och delningar.Så kul och utmanande!Ska bli kul att se hur vi står oss till våren när vi kommer ut i större hagar igen.

Kommentera

