Fokusera även i hög ”lust”

Lära Greta att fokusera på mina signaler även när hon känner hög lust kräver träning(och goda nerver hos både hund och förare) men lyckas jag så får jag en engagerad,kraftfull och samarbetsvillig hund.Att kunna lägga tillräcklig press på henne i vallningen,för att få fram ännu mer fokus och koncentration men utan att hon slutar valla, är jättesvårt för mig som nybörjare.Det är nåt helt annat från lydnaden!

Ibland vill man som hundtränare inte använda en för ”het” belöning i lydnadsträningen tex för då klarar inte hunden av att lyssna eller se ens signaler och agera rätt.Det är så det är i vallningen(att vallningen är megabelönandr) Men man borde ju,i lydnaden,va eld och lågor över att man har något som hunden verkligen går igång på.En hund som har hög lust tål tex störningar mycket bättre och orkar jobba längre.Så man behöver istället lära hunden att den får tillgång till det den vill genom mig,även när den har som mest lust,alltså den ska förstå principen göra för att få. 

För mig som är en känslomänniska ligger en stor del av utmaningen i att inte tappa tålamodet och ta bort Gretas egen lust när jag upplever att hon ”vill för mycket” och går mer på sin egen lust än mina signaler.Det är alldeles för lätt för mig att gå in i en bestämmande roll istället för att ge henne en känsla av att hon själv kan välja att göra  rätt för att få jobba vidare,komma till belöningen.För en hund som har gott självförtroende och lust är ju precis det jag vill ha när jag tränar mina hundar!Det är rätt glädjedödande för mig att se eller jobba med en avslagen hund,en hund som gör det den ska men utan den där höga egna viljan.

Jag har alltid försökt använda mig av heta belöningar när jag tränat lydnad.Utmaningen med att arbeta med  hunden i så hög lust är att hunden är så uppe i sina egna känslor och tankar att den kan få svårt att utföra saker/agera på dom signalerna som jag ger den.Det handlar om att lära hunden att klara av och välja att fokusera på mina signaler ÄVEN när den är så lustfylld.Vi behöver tränar på det tillsammans,att kunna kommunicera även när hunden ”går på tårna”.Det är något som jag blivit påmind om igen nu när vi fokuserar på vallningen.Att kunna balansera på den fina linjen mellan att samarbeta/bestämma.Jag försöker lära Greta att om vi jobbar tillsammans så får hon snabbare sin belöning-dvs kontroll på fåren.Men samtidigt måste jag lägga press på henne för att få henne att tänka och känna mer(något jag INTE vill i lydnaden för då får jag den klassiskt smygande bordercollien) ,fokusera mer,UTAN att bestämma för mycket så hon lägger av.

En annan utmaning med att arbeta med Greta i så hög lust är att jag lätt skapar frustration och osäkerhet hos oss båda om jag utsätter henne för saker som hon ännu inte lärt sig att hantera.En hund som har hög lust kan man lättare gå in och ”korrigera”,för den studsar snabbt tillbaka in i lust/motivation igen-men den kan också snabbt bli frustrerad av att bli hejdad/korrigerad för samma sak om och om igen utan att igentligen förstå vad det är den gör fel.Och tappar jag då tålamodet så bygger hon ju såklart in en slags inlärd hjälplöshet-”allt jag gör blir fel så jag gör ingenting istället”.Tex ju mer jag petar en detalj i lydnadsträningen,utan att hon blir tillräckligtupplöst ur pressen emellanåt,desto långsammare och eftertänksam blir hon,för det är ju det hon som vallhund blivit avlad till att göra.Tillslut har jag i värsta fall jobbat in en helt felaktig känsla i detaljen som tyvärr kan va mycket svår att jobba bort!

Eftersom jag inte kom så långt i vallhundsträningen med Strumpan så blir Greta en testkanin för mig nu när jag börjat lära mig om vallningens mekanismer.Jag upplever att jag ofta blir orättvis mot Greta eftersom jag själv är osäker och otydlig-vad är rätt vad är fel?!Jag tänker många gånger att det är tur att vi har en så trygg relation till vardags.Att jag verkligen försöker respektera mina hundars känslor.Samtidigt så har jag fått ännu mer belägg för,att om jag ska komma igång igen och träna/tävla lydnad nån gång så måste jag fortsätta jobba ännu mer med hundens egen vilja och lust.Att det är roligare att jobba med en hund som har superhög lust och som ibland missförstår,än att ha en ”dämpad” hund som gör exakt rätt.Att det är hundens engagemang och lust som fått mig att älska att träna hundar.För jag tror det är det som fått mig att gå igång så på vallningen också,att se hundens enorma egna lust!

One thought on “Fokusera även i hög ”lust”

Kommentera

